Index
Side 8/8



Nyhedsbrev april 2019

Nyhedsbrev april 2019

Så er foråret for alvor begyndt at melde sin ankomst, og vi nyder det i fulde drag!

Flere har efterspurgt, hvornår der kommer nyhedsbrev, da jeg indtil nu har sendt et ud hver måned. Fremover vil det være hvert kvartal, da jeg dels har fået flere ting at se til, og derfor har for få timer i døgnet. Derudover er Jonas’ situation mere afklaret, og der kommer ikke til at ske ændringer i samme tempo som før.

Status på Jonas

Jonas er netop blevet flyttet til et mere permanent botilbud i Tebstrup, og er dermed ude af det højt specialiserede rehabiliteringsområde. Han vil dog fortsat modtage fysisk og kognitiv træning, men ikke i samme omfang som tidligere.

Han havde et rigtig godt forløb på Tagdækkervej i Hammel, men da det kun var midlertidigt, var det nødvendigt at finde et mere permanent sted, hvor han kan være uden tidsbegrænsning. Vi ved ikke, hvor lang tid han skal blive i Tebstrup, men det vil være over en lang periode. Jonas har fortsat store kognitive funktionsnedsættelser og særligt hukommelsen er fortsat en udfordring, hvilket er en af grundene til, at han ikke på nuværende tidspunkt vil kunne klare sig i eget hjem.

Vi har i den sidste måneds tid afprøvet besøg fra nogle af de tætte venner, og dette med rigtig god respons. Derfor er det også rigtig dejligt, at Jonas nu er kommet tættere på, så han kan få flere besøg. Besøg fra venner og familie, er det Jonas sætter mest pris på og samtidig er det også en vigtig del af hans rehabilitering ifht at genfinde sit nye men også sit gamle jeg.

Jonas er netop blevet tilkendt førtidspension, hvilket er en afgørende faktor i erkendelsen af, at Jonas på sigt ikke vil blive en del af driften igen. Jeg har de sidste 6 måneder stået for hele driften, og i en længere periode tænkt, at Jonas og jeg i fremtiden ville kunne drive det i fællesskab. Dette ved vi nu, aldrig bliver aktuelt.

Jeg havde umiddelbart aldrig forestillet mig, at jeg skulle drive et ridecenter og har også i de første måneder tænkt, at det kunne blive en umulig opgave for mig. Dog må jeg nu erkende, at jeg virkelig godt kan lide det, og det giver så meget mening for mig, at fortsætte driften af Hylke Ridecenter. Jeg har efterhånden været rundt i alle hjørner - fra økonomi til praktisk arbejde i stalden. Nogle dage kan det helt være en befriende at afveje wrap eller være med i ridefysioterapien!

Så hvis der stadig kunne herske tvivl om, hvorvidt jeg vil køre stedet videre, selvom Jonas ikke bliver en del af driften, så kan jeg blot konstatere; det KAN og VIL jeg!

Nye tiltag

Vi har netop fået udskiftet dørene til rytterstuen, og det ser bare så godt ud! HYORs støtteforening har doneret lidt over halvdelen til projektet, og det har virkelig løftet udtrykket både inde og ude – måske det endda også kan ses på varmeregningen næste år! Derudover er vi generelt i gang med at få ryddet op i alle de mange kroge. Som jeg tidligere har meldt ud på vores facebook side, er vi i gang med oprydningen bag rampen, og er snart ved at være igennem alle de gamle hengemte ting. I den sammenhæng, må alle jer, der har skabe også gerne se efter om I har noget stående på og omkring skabene, som ikke længere bliver brugt og derfor kan blive ryddet væk. Parkeringspladsen og bålområdet er ligeledes ved at gennemgå den helt store sortering og jeg håber, at vi inden længe har været det meste af området igennem.

Sikkerhed i staldene og på øvrige områder

Vores indgangsparti er blevet indrettet med højdemåler, hjelme og infotavle. Langt de fleste er blevet rigtig gode til at benytte denne indgang, og jeg vil gerne opfordre de sidste til også at bruge denne indgang, fremfor branddøren i gavlen. I forhold til sikkerheden omkring børn, er der stadig nogle børn der ikke bærer hjelm når de færdes i staldene. Jeg vil forsøge at markere det en anelse tydeligere og håber på, at vi får de sidste børn med. Der vil i den kommende tid blive sat skilte op i forbindelse med parkering. Her særligt handicap-parkering i løbet af dagtimerne. Derfor vil jeg fremhæve, at der siden den nye stald blev bygget, ikke må parkeres foran stalden. Dette gælder også, når der bliver hentet og bragt folk til stedet. Dette er af sikkerhedsmæssige årsager, da der færdes både mange heste, børn og hunde på dette område. Ligeledes vil det første parkeringsareal ved siden af skraldespandene også blive en handicapplads, som primært er til dem der benytter rollator og lignende.

STU – særlig tilrettelagt uddannelse

Vi er i gang med at lave en ”slyngelklub” til alle vores STU elever i det gamle sekretariat, og derfor roder vi lidt i øjeblikket. I takt med, at vi har fået flere elever, har vi også brug for flere kvadratmeter. Rummet skal på sigt være et rum, hvor man kan fordybe sig, med enten lektier eller kreative ting, og ikke mindst et sted, hvor de kan have et fællesskab omkring andre ting, som fx filmhygge eller spil. Der er et større oprydningsarbejde i gang, da der i løbet af årene har samlet sig en masse ting, som nu enten skal smides ud eller finde nye pladser. Så selvom der er langt igen, forestiller jeg mig, at det bliver rigtig godt når det står færdigt.

Vi har i de forløbne måneder haft øget fokus på sortering af affald, og har sat forskellige sorteringssystemer i gang. Blandt andet i rytterstuen, på kontoret og i stalden. Endvidere har vi fået sorteringstraileren i brug, som står fast foran det nye sadelrum. På sigt skal vi have så godt styr på sorteringen, at vi kan få den blå container væk fra området.

I den kommende uge vil vi have påskehygge på programmet og i slutningen af april står det månedlige fællesarrangement på udflugt til Racehall i Århus med efterfølgende spisning – det glæder vi os til!

Hestebeholdning

Vi har måttet sige farvel til Lukas, som desværre fik tarmslyng i weekenden. Der er flere af vores heste, som efterhånden er ved at være gamle og skal have fred. Derfor er vi nu på jagt efter et par heste der kan tage over – særligt i ridefysioterapien. Det er en svær opgave, men vi håber, at vi finder nogle gode stabile heste vi kan hilse velkommen i løbet af foråret.

Stævneudvalget

I februar/marts fik vi afholdt et fantastisk fastelavnsstævne med mange flotte udklædte ryttere samt heste. Der blev i hver klasse kåret den bedst udklædte. Vi afsluttede stævnesæsonen 18/19 med et rent dressurstævne, hvor ponyklassen red lørdag og hesteklassen red søndag. Vi havde mange tilmeldinger begge dage og vejret var med os. I april starter stævnesæsonen 19/20 med første afdeling af klubmesterskabet den 27-28. april. Vi ser frem til et dejligt stævne og godt vejr!

Den kommende sæson byder på forskellige stævner med blandt andet tre afdelinger af klubmesterskabet, spring cup, dressur og selvfølgelig vores fastelavnsstævne i februar – og meget mere. Vi ser frem til den nye sæson!

Jeg vil slutte dette nyhedsbrev og afslutningsvist ønske jer alle en god påske!

De bedste hilsner fra Lærke og familien



Side 8/8